Ollakko koryu vai eik� olla?
Eli mitk� ovat aidon ja v��r�n koryu
koulukunnan tunnusmerkit, sek� muutamia yksinkertaisia tapoja
erottaa aidot ja v��r�t koryu koulukunnat toisistaan.
Nykyaikana mit��n ei saisi sanoa suoraan ja kaikille pit�isi
antaa mahdollisuus. Rehelliset ja suoraan puhuvat leimataan
usein ilkeiksi ja pikkusieluisiksi paskiaisiksi, ainakin
nettisenseiden mielest�. Joka tapauksessa n�en l�hes pakkona
kirjoittaa t�m� artikkeli. Se on tarkoitettu niille, jotka
oikeasti haluavat jonain
p�iv�n� harjoitella oikeaa katkeamatonta vanhaa japanilaista
perinnett�. Haluan, ett� heid�n tiens� ei olisi niin vaikea ja
turhauttava kuin monella nykyisell� koryu harjoittelijalla on
ollut. Muutama totuus:
1. Se, ett� laji tai opettaja on japanilainen, ei tee lajista
vanhaa perinnekoulua, vaikka kyseinen guru (soke, sensei yms)
niin v�itt�isi. My�s kirjat ovat vain ihmisten kirjoittamia ja
usein kirjoittajilla voi olla oma lehm� ojassa, eli on tarve
todistaa oman lajin aitous.
2. Koryu koulun pit�� olla syntynyt/kehittynyt ennen Meiji –
kautta (1867 - 1912), jotta japanilainen asiantuntija lukisi
koulun koryu kouluksi. On turha v�itt�� tai luulla, ett�
nykyaikana l�ytyisi yht�kki� vanha koulu, joka olisi ollut
kenties satoja vuosia salainen koulukunta yms, josta ei l�ytyisi
mit��n historiallista kirjallista merkint��.
3. Japanissakin on paljon opettajia, jotka ovat perustaneet omia
kouluja tai elvytt�neet koulukunnan, joka oli jo kuollut ja
kuopattu. Riitoja on syntynyt my�s silloin, kun koulukunta on
vaihtanut p��opettajaa ja kaikki eiv�t ole iloisia, koska he
eiv�t p��sseetk��n toivomaansa asemaan. Voidaan keksi� mit�
hienompia historian tarinoita, jotta saataisiin jonkilaista
uskottavuutta omille opetuksille. Omasta mielest�ni ei ole
mit��n pahaa siin�, jos joku perustaa oman miekkakoulunsa, mutta
silloin, kun aletaan keksim��n historiaa nykyaikana
keksityille tekniikoille yms menn��n selke�sti moraalisen riman
alta.
4. Yksi melko helppo tapa tunnistaa, hmm.. no sanotaanko,
erikoisia ”mestareita” on se, ett� herroilla on j��t�v�n
korkeita arvoja useista lajeista. Kyll� ihminen voi el�m�ns�
aikana sahata ja h�yl�t� vaikka mit� (omaa kokemusta on
t�st�kin), mutta itse pit�isin yli kahden tyylin soke titteli�
jo hieman ep�ilytt�v�n�. Yht� lailla pid�n eritt�in
ep�ilytt�v�n� mestaria, jolla on useampia 10.danin arvoja. Soke
arvo ei muuten tarkoita ”suurmestaria” tai ”perustajaa” vaan
perinteen p��miest�. Perustajaa kutsutaan yleens� ”ryuso”,
”kaiso”, ”biso” ja modernimmalla ”soshi-sha” nimityksill�
(nykyaikana esim yritysmaailmassa Sosetsu-sha). Perustajan
seuraajaa kutsutaan soke:ksi.
Luin juuri er��st� ruotsalaisesta mestarista, joka oli
saanut 10.danin, soke arvon ja luvan perustaa oma tyylisuunta
samaan aikaan. K�yt�nn�ss� kyseinen tapaus ei olisi
mahdollinen oikeassa koryu koulukunnassa. Jos jonkun koulun soke
antaisi soke tittelin jolle kulle, niin t�m� joku siis vastaisi
kyseisest� koulukunnasta ja perinteen elossa s�ilymisest�
tulevaisuudessa, eik� suinkaan perustaisi tai edes kuvittelisi
perustavansa omaa koulukuntaa. Soke ei voi antaa kuin yhden soke
arvon. Sen sijaan h�n voi antaa useampia menkyo tai menkyo
kaiden arvoja (nimitykset vaihtelevat koulukunnittain). Menkyo
kaiden taas voisi perustaa oman
koulukunnan. Yksi ylivoimaisesti ik�vimmist� tapauksista on er�s
japanilainen ”sensei”, joka on tietysti usean koulukunnan
”soke”. Ik�v�n tapauksesta tekee ennen kaikkea se, ett� kyseinen
herra vain v�itt�� olevansa usean koulun soke. Osa kouluista on
oikeasti edelleen elossa ja voimissaan. Kouluissa on my�s oikeat
soket, jotka ovat ne todelliset perinteen perij�t. T�m� huijari
esiintyy l�nness� eritt�in arvostettuna ”samurai suvun” j�senen�
yms. V�lill� h�n on ollut ”salainen oppilas” ja kaikkiin h�nen
soke arvoihinsa liittyy omituisia tapahtumia.
5. Japanissa on pitk�t perinteet koulukuntien s�ilytt�misess�.
Kaikissa tuntemissani vanhoissa koulukunnissa on k�yt�ss� niin
sanotut makimono rullat tai densho vihkot. N�m� muistiot ja
todistukset, jotka sis�lt�v�t p��opettajan
k�sinkirjoittamat koulukunnan opit, eiv�t ole uusi keksint�. Jos
koulukunta v�itt�� olevansa useita satoja vuosia vanha, mutta
koulunnasta ei kuitenkaan l�ydy ainoatakaan vanhaa kirjallista
materiaalia, on kysymyksess� suurella todenn�k�isyydell�
jonkinasteinen kupru. Kuten er�s yst�v� ja sempai t�t� minulle
kerran selitti: Vanhaan aikaan koulukunnat olivat p��asiassa
vain tiettyjen l��nien tai alueiden (joissain tapauksissa
klaanien) omia kouluja, joten tietylt� alueelta l�ytyy yh�
varmasti kirjallista materiaalia niist� koulukunnista, joita
alueella harjoiteltiin. H�n itse tutkii makimonoja ja on ainoa
l�nsimaalainen, jonka min�
tunnen, joka my�s pystyy lukemaan niit� lonkalta. Tutkimusty�ns�
aikana h�n on tutkinut oman arvionsamukaan noin 2500 makimonoa.
Oman koulunsa rullia noin
400. Jotkut l�nsimaalaiset uskovat, ett� makimonot sis�lt�v�t
vain katojen nimi�. T�m� ei suinkaan pid� paikkaansa. Erehdyst�
voi aiheuttaa nimenomaan rullat, joita on tehty vahvistamaan
oppilaiden uskoa koulun historialliseen taustaan. Omistan
esimerkiksi kopion Muso Jikiden Eishin ryu iaido rullasta. Siin�
ei todellakaan lue muuta kuin tekniikoiden nimet. Omistan my�s
Oshima ryu sojutsu,
shihan – menkyo rullan vuodelta 1814 (40 euroa japanilaisesta
antiikkikaupasta, jonka omistaja ei pystynyt lukemaan edes
koulukunnan nime� rullasta). T�ss� rullassa tekniikat kuvataan
jo niin yksityiskohtaisesti, ett� taitavalla keih��n k�ytt�j�ll�
olisi periaatteessa mahdollista elvytt�� t�m�n kadonneen
koulukunnan katoja ainakin ”sinnep�in” periaatteella. Eih�n
siit� varmasti juuri sellaista tulisi kuin on joskus ollut,
mutta varmasti tarpeeksi uskottavaa osalle japanilaisista ja 90%
l�nsimaalaisista budokoista (my�s akateemisille sellaisista).
Jos vied��n t�t� ajatusta hieman pidemm�lle: Oletetaan, ett�
olisin japanilainen pitk��n
budolajeja harjoitellut kohtuullisen taitava henkil�. En
kuitenkaan koskaan olisi p��ssyt top 1. asemaan miss��n
lajissani. Pettyneen� itseeni ja varsinkin opettajiini,
l�yt�isin antiikkikaupasta jonkin kadonneen koulukunnan
p��st�todistuksen tai jopa p��miehen rullan . K��nt�isin rullan,
kopioisin sen k�sin kirjoittamalla ja lis�isin loppuun vain sen
kuka on antanut t�m�n rullan minulle ja loppuun tietysti oma
nimi ja p�iv�ys. Sen suurempi ty� ei olisi v��rent�� joitain
vanhan koulun papereita. Oman sukupolveni harjoittelijat eiv�t
ehk� uskoisi tai ainakin saattaisivat ep�ill� jotain vilunkia,
mutta yhden sukupolven j�lkeen asia olisi jo huomattavasti
uskottavampaa. Tietysti omistan my�s muutaman harjoittelemani
koulukunnan rullan ja yhden vihkosen, mutta n�ihin sis�ltyy
vaitiolovelvollisuus, joten ei niist� sen enemp��. Jotkut
oikeatkin koryut, ovat ottaneet vanhojen arvojen lis�ksi tai
rinnalle k�ytt��n dan ja kyu arvot. Dan ja kyu
arvothan otti ensimm�isen� k�ytt��n judon Jigoro Kano. Ne eiv�t
siis kuulu oikeasti koryu perinteisiin, mutta jotkut koulut
k�ytt�v�t niit� syyst�, jota min� en keksi, mutta saahan niill�
ainakin pidennetty� oppilasaikaa ja ker�tty� rahaa yms.
Toisaalta olen henkil�kohtaisesti n�hnyt paljon l�nsimaalaisia,
joille en ainakaan itse haluaisi perinteist� rullaa tai vihkoa
antaa. Ehk�p� joillakin japanilaisilla
opettajilla on samanlainen kuva asiasta.
Siin�p� joitain. Lopuksi yksi melko hyv� tae on my�s Nihon
Kobudo Kyokain j�senyys, mutta nyky��n sek��n ei tarkoita 100%
totuutta. Liiton sis�ll� kuohuu ja aika n�ytt�� selvi�v�tk�
ongelmat vaiko eiv�t.
Ja niille joita �rsytt��: Treenatkaa ihan mit� vain haluatte,
mutta muistakaa kuitenkin, ett� on aitoja koryu kouluja ja on
nykyaikana keksittyj� koryu kouluja, joita ei pit�isi kutsua
koryuksi vaan joksikin muuksi. Se ei tee nykylajeista huonompia,
jos tunnustetaan etteiv�t ne ole vanhoja. Se tekee vain lajin
perustajasta tai opettajasta rehellisen.
Jos min� myyn vuonna 1970 tehty� japanilaista katanaa vanhana
Muromachi kauden samurai miekkana, niin enk� min� olisi silloin
huijari? Syyllistyisin v�hint��nkin petokseen, jos onnistuisin
kaupassa, vaikka miekka olisi oikea k�sintehty hyv� katana.
Miksi huijaaminen on hyv�ksytymp�� lajien kuin esineiden
kohdalla?
Esineen ik� on tietysti usein helpompi todistaa, mutta aina
sek��n ei pid� paikkaansa.
Kai Koskinen
|
|